981 Views

Kombifartøyer krever mer utstyr

Mars 21, 2022
Skrevet av:

Forfatter

Kjell-Gunnar Hoddevik i Polarbris AS har bestilt fartøyet Polarbris ved Karstensens Skibsværft for levering i 2023. Fartøyet, som er 43,5 meter langt og 11,5 meter bredt med lugarkapasitet for 16 personer, skal primært rigges for snurrevad.

Rederiet har søkt om og fått innvilget snøkrabbetillatelse. Fartøyet blir dermed ett av de mest moderne og avanserte norske fartøy, ferdig utstyrt som nybygg, med tanke på snøkrabbefiske.

Det er ikke første gang Kjell-Gunnar Hoddevik bestiller et kombifartøy. I januar 2020 fikk rederiet Atlantic Longline AS i Ålesund overlevert kombibåten Atlantic fra verftet Tersan i Tyrkia. Atlantic Longline AS eies av Hoddevik, Jonny Årvik og Jan- Ove Langeland. Den 63-meter lange båten er en fullverdig line- og snurrevadbåt.

I Nordsjøen har en del fartøy gitt opp garnfiske på grunn av lave kvoter på torsk, og ikke minst strenge regler for bifangst. Alternativet har for noen har blitt å skifte til snurrevad og gå nordover. Snurrevad har også blitt stadig mer aktuelt i nord, siden torsk tatt med snurrevad kan leveres til levende lagring.

At nye fiskefartøy rigges for flere typer fiske, betyr også større leveranser for utstyrsleverandører og verksteder. Det gir oppdrag i form av ombygging av fartøyer, og til leverandører et nytt marked for både fiskeutstyr og dekksutstyr.

Følg oss på sosiale medier